Snöodjuret på vift!





 





Nästan varje dag nu under julhelgen så har vi vart och busat nere på fotbollsplanerna i Floda. Apportering, inkallning, massa lydnad emellan allt och såklart att allmänt hålla kontakten med MIG är vad vi har övat på! Och nu tittar vi på vovvarna som går förbi tillsammans istället och jag är faktiskt inte rädd att hon sticker dit. Det är ett ganska bra avstånd till människorna som går med sina hundar visserligen, men de syns tydligt och det är helt öppet så vill man kan man bara gå uppför backen så är man där på stigen. Men Minna tittar, och jag tittar, och så tittar vi på varann och fortsätter apportera istället! :) Det är kärlek och träning det haha! <3

Vi har en myyycket bättre kontakt nu, även om den inte är så bra som den kan bli så har vi ju förbättrat men jag vet alltså inte vad det är jag gör fel när vi möter hundar och hon är i koppel. Hon är mycket mer kontaktbar när hon är lös! Testade t.o.m att min pojkvän som hon är fanatisk i skulle stå och ropa på henne när jag hade bett henne att sitta kvar, det gjorde hon på andra försöket redan och hon vände  den första gången när jag ropade nej! Sen testade jag att kasta leksaken och hon skulle komma tillbaka till mig fastän att han ropade, och i högsta fart mot honom ropar jag "Minna, NEJ!" och visst fan stannade hon och sprang till mig istället, hon lyssnar. Det är bara inte alltid hon vill. Nu kan jag bryta mycket mer än vad jag kunde innan, men jag vill mer! :(

Men jag tror fortfarande mycket på det att om jag vill få Minna uppföra sig så som jag vill så ska jag först kunna få henne att göra det utan koppel. Om hunden inte lyder när den är lös, varför skulle den göra det när den är kopplad? Jag vet inte hur jag ska beskriva det men hon vet liksom om att hon är fast, att hon är kopplad, och då skäller hon och det är både ljusa och mörka skall och jag kan inte läsa henne alltså! Måste prata med Elisabeth och få nya hemläxor, samt att jag vill beskriva det för henne eller faktiskt visa henne hur situationen blir och vad det är jag gör. Men en sak vet jag och det är att hon ändrar sig OTROLIGT MYCKET efter hur den andre hundens energi är. Men vad är det jag gör för fel när hon inte klarar av att titta på mig istället för hunden? Eller måste jag bara helt enkelt vänta tills hon är lite äldre, har mer erfarenhet av hundar och socialträning och litar på mig och vad vi tränat? Tålamod Caroline, TÅLAMOD!

Vi har en bättre kontakt nu iaf, det är huvudsaken!
...och att jag älskar henne mest av allt! <3



Kommentarer
Postat av: Stefan

Vilken fin tjej du har där. Kul att det verkar gå bra med träningen och önskar dig fortsatt lycka med den..

2010-01-30 @ 13:10:37
URL: http://schafernhuginn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0